Nasz prawdziwy sukces to satysfakcja Pacjenta - Unicardia Kraków

Nasz prawdziwy sukces to satysfakcja Pacjenta


Zdrowie i związane z nim wartości to nadrzędny cel w życiu każdego człowieka, choć nie każdy świadomie i z odpowiednią wiedzą dba o swój dobrostan. Najprostszą metodą zapobiegania różnym chorobom jest – nielubiana przez wielu z nas – profilaktyka. Doskonale wiedzą o tym prof. Jerzy Sadowski, wybitny kardiochirurg i transplantolog, oraz dr n. med. Ewa Sadowska – założyciele Małopolskich Klinik Specjalistycznych UNICARDIA&UNIMEDICA&UNIESTETICA, które od ponad 18 lat cieszą się niesłabnącym uznaniem pacjentów, czego dowodem jest wielokrotne zdobycie przez Kliniki różnych nagród, m.in. na Najlepszą Przychodnię Roku w Małopolsce.

Z dr n. med. Ewą Sadowską, nominowaną m.in. dwukrotnie do tytułu osobowości roku za rok 2019 i 2020 za prowadzenie kliniki, gdzie Pacjent jest traktowany jest ze szczególną starannością, rozmawiała Monika Sutkowska

Skąd wzięła się idea stworzenia prywatnej kliniki?

Ewa Sadowska: Na całym świecie medycyna jest droga, a dobra medycyna jest bardzo droga. My od początku naszej działalności chcieliśmy zapewnić najlepszą możliwą opiekę, oferować usługi na najwyższym poziomi i przy użyciu najlepszego sprzętu. Naszym głównym celem było stworzenie miejsca, w którym profesjonalna wiedza, troska, zrozumienie i życzliwość dla chorego człowieka będą standardem i ta dewiza przyświeca nam niezmiennie od ponad 18 lat. Pomysł stworzenia kliniki pojawił się wiele lat temu i był podyktowany potrzebami wielu dziesiątek Pacjentów mojego męża, wyjątkowego specjalisty i wyjątkowego lekarza, poniekąd nie do końca usatysfakcjonowanego organizacją publicznej służby zdrowia, z jej wszystkimi brakami i niedogodnościami, zarówno dla personelu medycznego, ale przede wszystko dla Pacjenta. Wielogodzinne oczekiwania ciężko chorych Pacjentów na konsultację z lekarzem stały się jego przysłowiowym „demonem”. Bardzo go to bolało i postanowił, że kategorycznie musimy zrobić coś, by pracować w transparentny, uczciwy sposób, ale też w komfortowych warunkach, z poszanowaniem czasu Pacjenta i jego potrzeb zdrowotnych. Podjęliśmy wtedy ryzykowną decyzję, że stworzymy wysoko specjalistyczną poradnię, w której lekarz będzie mógł poświęcić czas i uwagę wyłącznie jednemu Pacjentowi. Tak pojawiła się maleńka, ale unikalna, nomen omen, UNICARDIA. Dzięki takiej decyzji stworzyliśmy Pacjentom wybór – mogli skorzystać z naszej oferty i tu odbyć konsultacje z wybranym lekarzem lub z tego, co oferuje publiczny sektor.

Co sprawiło, że UNICARDIA&UNIMEDICA&UNIESTETICA jest postrzegana przez Pacjentów jako najlepsza prywatna klinika w Krakowie?

W naszej branży zaufanie w kontakcie Pacjent – lekarz jest najważniejsze. To oczywiście lata pracy i zrozumienie, że po drugiej stronie jest człowiek. Najczęściej chory lub bardzo chory i potrzebujący pomocy, serdeczności. To nie kolejny przypadek medyczny, ale człowiek z jego wrażliwością, emocjami i lękami. Każdemu Pacjentowi, który nam zaufał staramy się okazać na każdym kroku życzliwość, serdeczność i empatię. Bez empatii nie ma zrozumienia, a bez zrozumienia nie ma rozmowy, a bez rozmowy bardzo często nie ma trafnej diagnozy. U nas czas wizyty jest nielimitowany. Pacjent jest na wizycie tak długo, jak wymaga tego jego stan zdrowia. To na pewno nie jest wszędzie codzienność. U nas tak. Nieustannie powtarzamy naszym Pracownikom, że zgłaszająca się do nas osoba to jednak Pacjent i celem jego kontaktu z nami jest uzyskanie konkretnej pomocy. I my musimy zrobić wszystko, by tej pomocy mu udzielić według najlepszej wiedzy medycznej, dbając równocześnie o komfort Pacjenta. Naszą misją i codziennym zadaniem jest nigdy o tym nie zapominać.

Działalność medyczna to zwykle trudny temat, wiele wyzwań, wiele emocji. Z pewnością mają państwo mnóstwo powodów do dumy, widzę tu wokół dziesiątki wyróżnień i nagród.

Nagroda to symbol i dodatek. Nigdy o to nie zabiegaliśmy, bo naszym nadrzędnym celem jest dobro Pacjenta i nie w kategorii sloganu, ale rzeczywistej woli budowania takiego wizerunku Kliniki. Prawdziwym sukcesem naszego Zespołu jest satysfakcja z najwyższej oceny Pacjenta na temat naszej pracy. Przytoczę tu krótką anegdotę – pewnego dnia zadzwonił do nas redaktor telewizji TVN, który nagrywał Kulisy Sławy. Zaproponował ułożenie ze wszystkich dyplomów i wyróżnień „drogi Profesora-męża do tej rzeczonej sławy”. Okazało się to fizycznie niemożliwe, bo byłyby to dosłownie kilometry i na planie zdjęciowym jest za mało miejsca i czasu, by tę drogę skrupulatnie odtworzyć. Zrezygnowaliśmy z tego pomysłu, za to częściowo te nagrody wyeksponowaliśmy w naszej klinice.

Unicardia to klinika zajmująca się najważniejszym organem (nie tylko według romantyków), czyli sercem. Ale chyba nie tylko. Czym dokładnie zajmują się Państwo w klinice?

Oczywiście nasze początki to kardiologia i kardiochirurgia. Z czasem jednak zobaczyliśmy, że nasi Pacjenci potrzebują także pomocy innych specjalistów i w ten sposób rozpoczęliśmy dynamiczny rozwój drugiej część – UNIMEDICA – zapewniającej kompleksową opiekę. Stosunkowo niedawno jednak dostrzegliśmy kolejną potrzebę wśród naszych Pacjentów. Żyjemy dłużej, jesteśmy coraz bardziej świadomi swoich potrzeb, kobiety zyskały niezależność i chcą być piękne i zadbane do późnej starości. Także mężczyźni coraz większą wagę przywiązują do swojego wyglądu. Już dziś „męski mężczyzna” nie znaczy wcale zarośnięty, z bliznami po urazach, a wręcz przeciwnie – nie zgadza się na łysienie, zmarszczki, opadające z wiekiem powieki czy właśnie blizny. Dziś doskonale wiemy, że samopoczucie, psychika są nierozerwalnie związane z naszym postrzeganiem świata i siebie. Kobieta, która widzi w lustrze zadbaną twarz i jest mimo upływającego czasu ciągle piękna – instynktownie niemalże chce być zdrowa i sprawna, a jej wygląd przekłada się wprost na to, jak się czuje, a samozadowolenie i stan psychiczny mają wielki wpływ na leczenie ewentualnej choroby i jej rokowania.

Czyli nie tylko kardiologia i kardiochirurgia?

Zdecydowanie nie, jesteśmy zainteresowani wyłącznie kompleksową opieką nad pacjentem – i małym, i dużym. Współcześnie profilaktyka procesu starzenia nie różni się niczym od profilaktyki np. chorób układu krążenia czy chorób nowotworowych i nie ma nic wstydliwego w takich potrzebach współczesnego człowieka. Dlatego też, realizując holistyczne podejście do Pacjenta, nasze kliniki zajmują się wszystkimi sferami życia człowieka. Reagując na współczesne trendy, powołaliśmy do życia najmłodszą siostrę, która skupia lekarzy specjalistów chirurgii plastycznej oraz rekonstrukcyjnej i medycyny estetycznej. Dwa lata temu stworzyliśmy Klinikę UNIESTETICA. Nasi lekarze – włoski specjalista chirurgii plastycznej, dr Guido Libondi, wykonujący zabiegi redukcji i powiększania piersi, skomplikowane rekonstrukcje piersi w chorobie nowotworowej, zabiegi plastyki brzucha, korekcje uszu czy blefaroplastykę powiek dolnych i górnych czy specjalistki medycyny estetycznej, trychologii – świetne naprawdę doświadczone dermatolożki – dr Magdalena Wawrzynkiewicz i dr Marta Janowska wspólnie tworzą dream team mogący spełniać potrzeby najbardziej wymagających Pacjentów.

Ja osobiście od ponad dwudziestu lat zajmuję się promocją zdrowia i profilaktyką – od tego właściwie należałoby zacząć nasze rozmowy o medycynie. To niestety trudny i mało wdzięczny kawałek tego tortu, a rezultaty takich działań są wciąż niedostateczne. Powinniśmy edukować społeczeństwo, jak zapobiegać chorobom, a nie ciągle gasić pożary. Edukacja zdrowotna i edukacja profilaktyki jako stylu życia są wciąż mało skuteczne, mimo że małymi krokami wiedza na ten temat sukcesywnie się zwiększa. Statystycznie i epidemiologicznie wciąż największym zabójcą są choroby układu krążenia wynikające z niezdrowego stylu życia i braku świadomości, czym grozi spożywanie fast foodów, słodzonych napojów, unikania ruchu i braku profilaktycznych badań. Do lekarzy zgłaszamy się za późno, najczęściej niestety w zaawansowanym stadium choroby, zamiast przynajmniej raz w roku wykonywać podstawowe badania, szybki i proste USG czy badania analityczne krwi. Tymczasem to właśnie profilaktyka jest kluczowa, jeśli mówimy o dobrostanie, o który troska powinna być nadrzędnym celem każdego człowieka.

Z jakiej opieki mogą korzystać dzieci w państwa klinice?

Jestem mamą czwórki dzieci – dlatego nasze Kliniki nie mogły zostawić bez parasola ochronnego naszych małych Pacjentów. Oczywiście w naszej ofercie są specjaliści dziecięcy, którzy wspierają rozwój dzieci i młodzieży od momentu urodzenia aż do uzyskania pełnoletności. Cały zespół specjalistów jest gotowy wspierać ich zdrowie, a którzy następnie jako dorośli mogą liczyć u nas na dalszą profesjonalną opiekę medyczną. Większość Pacjentów szuka opieki zlokalizowanej w jednym miejscu, w którym będą odczuwać wsparcie i widoczne efekty z leczenia mamy, taty, babci, brata, siostry, dziada. W związku z tym zapraszamy do nas całe rodziny.

Jak wygląda sytuacja z diagnostyką?

Diagnostyka dla mnie łączy się wprost z profilaktyką zdrowia i stanem naszego funkcjonowania. W naszych klinikach wykonujemy diagnostykę w trybie ambulatoryjnym. Współpracujemy z dwoma laboratoriami, oferujemy wszystkie badania diagnostyczne. Jeśli coś w zakresie diagnostyki zdarza się nietypowego – wtedy nigdy nie pozostawiamy Pacjenta samemu sobie, ale trochę jak taki medyczny Cicerone prowadzimy go po zagmatwanym systemie opieki zdrowotnej.

Oferują państwo także Kompleksowy Audyt Zdrowia. Na czym on polega?

To nasz autorski program, który nazywamy KAZ lub żartobliwie KAZik. Kompleksowy Audyt Zdrowia jest całościowym, holistycznym przeglądem stanu zdrowia. Możemy to porównać do badań technicznych samochodu. Właściciel auta zawozi swój sprzęt regularnie na przegląd do serwisu. Dba o nie i dokłada wszelkich starań, by działał niezawodnie. Metaforycznie jednak dzieje się często tak, że człowiek bardziej dba o swój silniczek w aucie, a o własnym, najważniejszym silniku, jakim jest serce, zapomina, nie pamięta, nie dba lub nie chce dbać. Nawiązując do tego przykładu namawiamy wszystkich do profilaktyki i przeglądu zdrowia co rok, ponieważ daje to ulgę w funkcjonowaniu i pozwala unikać sytuacji, w której nagłe zdarzenia wywracają nasz świat do góry nogami. Na pierwszej wizycie lekarz internista zbiera znacząco poszerzony wywiad, dotyczący chorób od dziada pradziada, analizuje dolegliwości, powiązania genetyczne, styl życia i zleca badania mające zebrać wszystkie istotne informacje o stanie zdrowia Pacjenta. Na tej podstawie wspólnie planujemy przegląd – krok po kroku. Po tym audycie Pacjent dostaje kompleksowe wyniki badań i ich opisy oraz postawione diagnozy w jednym obszernym dokumencie. Jeśli zauważymy dodatkowo niepokojące symptomy, obowiązkowo poszerzamy zakres kontrolny. Audyt stanu zdrowia bardzo szybko daje wymierne wyniki i dalej Pacjent komfortowo zostaje pod opieką naszych specjalistów, w naszej Klinice sam KAZ zajmuje zwykle kilka dni i to często są jedne z ważniejszych dni dla naszej przyszłości.

Coraz bardziej Pacjenci doceniają wygodę – co nowego wprowadzili państwo, by osoby przychodzące do kliniki czuły się swobodnie?

Cały czas szukamy możliwości by usprawnić obsługę Pacjenta. Jedną z opcji jest elektroniczna rejestracja. Nasz Pacjent może umówić się poprzez dokonanie rezerwacji online lub zapisać poprzez komunikator Messenger. Ważnym i nowym usprawnieniem obsługi Pacjenta jest rejestracja na konkretny termin do punktu pobrań krwi. Pacjent otrzymuje również telefon informujący o gotowych wynikach badań do odbioru.

Zauważyłam na państwa stronie piękną sentencję, która brzmi: nigdy nie rezygnuj z tego, na czym ci zależy.

Pierwszą rzeczą, jakiej sobie i wszystkim życzymy, jest zdrowie. Na nim teoretycznie zależy nam najbardziej. Będąc zdrowymi, jesteśmy zadowoleni, spełnienie, mocni i efektywni. Budząc się i kładąc się spać, zastanawiamy się nad tym, co zrobiliśmy dla siebie, żeby się dobrze czuć. Najważniejsze to zrobić na liście swoich priorytetów miejsce dla swojego zdrowia. Stwierdzenie, że nie mamy na to czasu, jest najgorszym usprawiedliwienie. W związku z tym zgodnie z nasza dewizą – Wyrusz z nami po zdrowie i piękno – bardzo staramy się by ta podróż była nie tylko przyjemna, ale i skuteczna.
Dziękuję za rozmowę i życzę wielu kolejnych sukcesów.

Komentarze wyłączone

Rejestracja
Covid-19-Sprawdź!